Sådan konserverer du bådmotoren
Før vinterkonservering af bådmotoren påbegyndes, skal den køres varm. Det kan du gøre, før du tager båden op eller på land ved hjælp af en drevpose.
Olie og oliefilter
Derefter er det tid til at skifte olie på motoren og drivlinen. Brug den olie, der angives af motorproducenten. Benyt også lejligheden til at skifte oliefilter og smøre dets pakning. Hvis din påhængsmotor eller indenbords motor kører på benzin eller diesel, skal du også kontrollere tændrørene, rense eller udskifte brændstoffilteret og tømme vandudskilleren. Hvis du har mulighed for det, har motoren også godt af at få en tynd oliefilm på cylindervæggene.
Kontroller frostbeskyttelsen
Hvis din bådmotor er ferskvandskølet, skal du først tømme kølesystemet for søvand. Kør derefter ferskvand med 50% glykol iblandet gennem systemet, og lad blandingen blive i kølesystemet. Hvis motoren er søvandskølet, skylles systemet med ferskvand, tømmes for kølevand og fyldes derefter med en 50% glykolblanding. Lad blandingen blive i systemet efter påfyldning.
Dette er en generel beskrivelse af, hvad du skal gøre, når du konserverer din bådmotor før vinteren. Læs mere om, hvad der gælder for din bådmotor, i instruktionsbogen eller hos producenten.
Ofte stillede spørgsmål om motorpleje til båd
Hvad er vinterkonservering?
Vinterkonservering betyder at forberede bådmotoren til vinteropbevaring.
Hvad kræves der for at konservere en bådmotor?
Du skal blandt andet bruge bådmotorolie, fedt, oliepumpe, skyllemuffe og glykol.
Hvad koster produkter til motorpleje?
Hos Biltema finder du motorplejeprodukter til båden og til vinterkonservering fra ca. 50,-