Disse robuste metalbeslag findes typisk i havne, marinaer og langs kystlinjer verden over og spiller en afgørende rolle i at opretholde stabilitet og sikkerhed for vandfartøjer og sejlbåde, når de skal fastgøres.
Funktioner og anvendelser
Klamper er designet til at modstå trækkraft og pres fra sejlbåde i varierende størrelser og vejrforhold. Deres typiske form består af en vandret stang med en række bøjler eller horn, hvor fortøjningsliner kan fastgøres. Disse horn eller bøjler hjælper med at forhindre rebene i at glide, hvilket sikrer en stabil og pålidelig fortøjning.
Lær at lave et klampestik (Cleat hitch)
Følg disse enkle trin for at lave et klampestik:
- Trin 1: Placer rebet længst væk fra belastningen.
- Trin 2: Fortsæt så rebet tager en halv omgang om klampen. Du skal tage en halv omgang, fordi stikket kan låse under belastning.
- Trin 3: Kryds rebet ind over klampen.
- Trin 4: Lad nu rebet gå under klampen.
- Trin 5: Kryds over klampen endnu en gang.
- Trin 6: Lav en løkke hvor den halende part er nederst.
- Trin 7: Læg løkken om klampen, efter du har drevet tampen så du sikrer at den halende part ligger låst.
- Trin 8: Stram til sidst til, og få orden på tovværket på dækket.
Stikket skulle gerne ende med at se ud som på billedet. Stikket kan både bruges til fortøjning men også til at sætte faldet til storsejlet fast på masten.
Sikkerhed og vedligeholdelse af klamper
Korrekt vedligeholdelse af klamper er afgørende for deres effektivitet og levetid. Regelmæssig inspektion af klamper for rust, korrosion eller skader anbefales for at sikre, at de forbliver i god stand. Desuden er det vigtigt at sikre, at klamper er fastgjort sikkert til deres underlag for at undgå at de slipper eller svigter under brug.
Biltemas klamper
En klampe bruges til at surre fortøjningsliner og sejlliner og fald. Herunder finder du Biltemas udvalg af klamper til båden og en sikker fortøjning af din båd. Vi tilbyder flere størrelser klamper og vores klamper er produceret i sort nylon, hvilket udelukker en risiko for at de ruster.
Hvorfor betale mere for udstyr til fortøjning?