Fortøjningsreb skal være af kraftig kvalitet
En båds fortøjninger og reb skal kunne holde til mange ting. Fortøjningsreb skal have høj UV-bestandighed, være af en kraftig kvalitet, samt have gode slideegenskaber. Hos Biltema finder du et sortiment af fortøjningsreb og fortøjningstov som lever op til disse kriterier. Fortøjninger skal også have en vis grad af fleksibilitet og affjedring for både at skåne bro, men også sejlbåd i hårdt vejr, når skibet ligger til kaj. Du kan eventuelt supplere dit fortøjningsreb med en fortøjningsfjeder.
Vælg det rigtige fortøjningsreb
Når man skal vælge fortøjning til sin båd, kan der være mange behov at tage hensyn til. Størrelse og vægt på båden. Men også forholdene på bådebroen, samt en række andre ting.
Der er en god tommelfingerregel som gælder når du skal vælge fortøjningsreb til din båd: Vælg et fortøjningsreb med en brudstyrke på mindst 75% af bådens vægt.
Husk: Hvis en fortøjningsline er beskadiget, skal den skiftes ud med det samme.
Brudstyrken er ikke det vigtigste når du vælger fortøjningsline
Når du skal vælge tykkelsen på din fortøjningsline, er det ikke ualmindeligt, at brudstyrke spiller ind. Det er faktisk ikke brudstyrken, der er det vigtigste. En bropullert eller pullert på båden tåler sjældent belastninger på flere tons, hvilket en fortøjningsline gør. Det er med andre ord oftere båden, der bliver beskadiget under høj belastning end fortøjningslinen. Derfor bør du se på anbefalinger frem for ren brudstyrke af rebet.
Det er også sådan, at alt efter hvordan du fortøjer din båd, så påvirkes styrken af fortøjningslinen også. Trækker man linen fra båden, gennem en gang og tilbage til båden får man et højere knækpunkt end hvis man blot har den fortøjet.
Ting at overveje, når du vælger den rigtige tykkelse af fortøjningsline:
- Baseret på bådens vægt
- Hvis du har korte fortøjninger, skal du bruge en ekstern dæmper
- Hvordan du fortøjer båden, påvirker brudstyrken af din fortøjningsline
Biltemas fortøjningsreb
Biltemas fortøjningsliner- og reb er på faste mål, leveret i pakker. Så tjek derfor længden, samt brudstyrke på de enkelte produkter nedenfor på siden. Alle produkterne er med splejsede øjer, samt med eller uden stålkovs.
Vi ved at sikkerhed er vigtig på vandet, og det er den også ved kajen. Ved fortøjning af båden skal man have udstyret i orden, da det er nødvendigt at have pålidelige fortøjninger i nogle gange, pressede situationer.
Støddæmper udvendigt eller indbygget på fortøjningslinen?
Støddæmpere på en fortøjningsline bruges til at absorbere de stød, der kan opstå fra bølger, vind og andre både. Det hjælper tampen med at skabe et sving og ikke et hårdt ryk.
Indbygget stødabsorbering i rebet. Det betyder, at der ikke er behov for ekstra fortøjningsfjedre eller gummifjedre. En fortøjningsline, der ikke har indbygget dæmpning, skal suppleres med støddæmpere, såsom gummi- metalfortøjningsfjedre.
Bemærk at sjækler, kroge og eventuelle metaldele som anvendes sammen med fortøjningsliner i de fleste tilfælde, er en svækkelsesfaktor. Fortøjningslinen har generelt en højere brudgrænse end metaldelene.
Hjælp til fortøjning
Nedenfor har vi vist, hvordan du sørger for god fortøjning af din båd under forskellige forhold på bådebroen. Fortøjning langs med broen, fortøjning ved Y-bomme, fortøjning til en bom og fortøjning på en bådeplads med to agter stolper.
Ofte stillede spørgsmål om fortøjningsreb
Hvor tyk skal fortøjning være?
Det anbefales at man bruger syntetisk tovværk med en dimension på 8-24 mm til lystfartøjer.