Motorolie - forlæng motorens levetid
Motorolien er afgørende for motorens ydeevne og levetid. Uden motorolie ville motoren blive ødelagt på få sekunder. Motoroliens hovedopgave er nemlig at smøre motorens metaldele og holde friktionsoverfladerne i motoren adskilt.
Den bidrager også til at køle motoren, forhindre korrosion og holde motoren ren. Men den reducerer også vibrationer og dæmper dermed motorstøjen. Hvad skal du huske, når du køber motorolie?
Før du køber motorolie
Før du køber motorolie, skal du kontrollere, hvad producenten af bilen anbefaler. Disse oplysninger findes i bilens instruktionsbog. Der finder du blandt andet, hvilken olietype og viskositetsklasse du skal bruge, og hvilke specifikationer den skal have. Specifikationerne er vigtige for, at du får en motorolie med den rigtige type additiver, og som er udviklet til din bil
Forskellige typer motorolie
Mineralske olier
Motorolie er en olie, der grundlæggende består af en baseolie og en række additiver. Baseolien kan bestå af råolie, syntetiske stoffer eller en kombination af de to. Baseolien raffineres af råolie, der består af stoffer som svovl, nitrogen, ilt og forskellige metalkomponenter. Da disse stoffer ikke kan fjernes fuldstændigt i raffineringsprocessen, forbliver de i olien. Råoliebaseret motorolie kaldes normalt mineralolie.
Syntetiske olier
Syntetiske olier fremstilles også af råolie, men produceres i modsætning til råoliebaseret olie med mere avancerede forædlingsprocesser. Det betyder, at olien modificeres på molekylært niveau, og at flere urenheder kan fjernes fra råolien. Det gør den syntetiske baseolie renere og mere stabil. Den avancerede forædlingsproces gør det også muligt at skræddersy baseolien til bedre at imødekomme kravene i moderne motorer. Den syntetiske baseolies alsidighed og molekylestruktur giver højere reduktion af friktion, optimal brændstofeffektivitet og temperaturegenskaber.
Halvsyntetisk olie
Halvsyntetisk olie består, som navnet antyder, af en blanding af mineralsk olie og syntetisk olie. Dermed kan motoroliens egenskaber tilpasses i et vist omfang. Dens egenskaber kan tilpasses i højere grad end mineralolie, men ikke så meget som den syntetiske olie.
Motoroliens viskositet
Viskositeten angiver, hvor tyktflydende motorolien er ved koldstart, og hvor letflydende den er, når motoren er varm. Oliens viskositetsklasse angives efter SAE-systemet, der består af en række vinter- og sommerklasser, for eksempel 0W, 5W, 10W, 15W (vinter) og 20, 30, 40, 50, 60 (sommer). Der findes også kombinerede sommer- og vinterolier (f.eks. 5W-40). Jo højere tal, jo tykkere olie.
Hvilken viskositetsklasse er bedst til din bilmotor?
Svaret på det spørgsmål findes i bilens instruktionsbog. Hvis du bruger den forkerte olie, er der risiko for, at smøringen ikke er optimal, hvilket igen betyder, at motoren udsættes for unødig slitage.
Motoroliens kvalitetsklasse
Det er her, det bliver lidt sværere. For at sige det ligeud er der to store og en række små kvalitetssystemer. De to vigtigste systemer er API-systemet og ACEA-systemet. API-systemet består af en S-kode (til benzinmotorer) og en C-kode (til dieselmotorer) samt et bogstav. Jo længere nede i alfabetet bogstav nummer to er, jo højere er kvaliteten. ACEA-systemet har andre koder. Koderne A3/B3/B4 er de højeste (A er for benzinmotorer og B for dieselmotorer). A2/B2 er en enklere type. A1/B1 og A5/B5 indikerer derimod, at olien er en brændstofbesparende variant.
Organisationer
I dag er der tre generelle organisationer, der fastsætter klassificeringssystemer for motorolier: API, ILSAC og ACEA.
API - American Petroleum Institute. API administrerer licenser og certificeringer for motorolier i henhold til et system, der opfylder de krav, der er fastsat af bilproducenterne for garantier, vedligeholdelse og smøring. API administrerer også ILSACs licenser over for olieselskaberne.
ILSAC - International Lubricants Standardization and Approval Committe, blev oprettet i 1992 af AAMA (American Automobile Manufacturers Association), der repræsenterer DaimlerChrysler Corporation, Ford Motor Company, General Motors Corporation og JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) for at definere behovet, parametrene, licensering og administration af smøremiddelspecifikationerne.
ACEA - European Automobile Manufacturers Association regulerer de europæiske bilproducenters krav og ønsker.
Husk på...
Når du skifter olie på bilen, betragtes den gamle olie som farligt affald, og den skal afleveres på genbrugspladsen eller i virksomheder og butikker, der modtager spildolie. Et tip er at opsamle den gamle olie i samme beholder, som den nye olie blev leveret i, når beholderen er tom.
Før du genbruger din spildolie, anbefaler vi dig at kontrollere de regler og retningslinjer vedrørende genanvendelse af farligt affald, der findes i dit område.
Ofte stillede spørgsmål om motorolie
Kan du blande forskellige motorolier?
Ja. Du kan blande alle motorolier, hvad enten det er mineralske, delsyntetiske eller syntetiske. Men oliens egenskaber og kvalitet påvirkes.
Kan motoren tage skade af forkert motorolie?
Ja, brug af forkert olie kan medføre øget slid eller motorskader.
Hvordan finder jeg den rigtige motorolie?
I bilens instruktionsbog er det angivet, hvilken motorolie bilproducenten anbefaler. Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen hos os hos Biltema.
Hvad betyder tallene på motorolien?
Tallene angiver motoroliens viskositet og kvalitetsklasse.