Bilen er et vigtigt transportmiddel, som for mange kan være næsten uundværlig i hverdagen. Hvis du for eksempel er kommet et minut for sent ud af døren, og du låser bilen op for bare at opdage, at den ikke vil starte, så kan der være mange grunde til det. Du kan med fordel forebygge sådan nogle situationer ved at vedligeholde bilen godt fra begyndelsen. En af de vigtige dele af den vedligeholdelse er at bruge den rigtige motorolie til bilen. Her vil syntetisk olie give dig god mulighed for at beskytte din motor ved både varme og kulde.
Har du spørgsmål om helsyntetiske olier eller andet, er du altid velkommen i din lokale Biltema, hvor vi står klar til at svare på dine spørgsmål.
Hvad er en syntetisk olie?
Du kan finde mange forskellige slags olietyper med mange forskellige mærkninger. Noget af det helt grundlæggende er olietypen. Der findes både mineralsk olie og forskellige grader af syntetisk olie. Syntetiske olier har en mindre kaotisk struktur end mineralske olier har, og derfor kan syntetiske olier generelt bedre opretholde deres struktur ved høj varme. Dog produceres der i dag både mineralske og de syntetiske olier, der begge er egnede til at beskytte motoren i både sommervarmen og vinterkulden.
Syntetiske olier varierer i forhold til, hvor stor en del olien består af baseolier, der er særligt behandlede. Når den syntetiske olie kaldes semisyntetisk, så indeholder den både almindelig olie og en procentdel af de særligt behandlede baseolier. En helsyntetisk olie indeholder 100% af de særligt behandlede baseolier.
Hvilken olie bør jeg vælge?
Du bør altid være opmærksom på, hvilke bilmodeller en syntetisk olie passer til. Dog vil du sagtens kunne finde forskellige syntetiske olier, som kan være svære at skelne fra hinanden, hvis du ikke kender til de måder, man klassificerer olie på. Vi vil derfor liste de begreber og måleenheder, du bør kende til, når du skal vælge, hvilken syntetiske olie du skal købe til din bil:
- Viskositet er et begreb, der siger noget om, hvor tyk olien er, og hvor let den flyder. Jo lavere viskositet, jo tyndere er olien. En tynd olie smører motoren hurtigere, hvis du laver en koldstart på din bil, mens en tyk olie bedre kan beskytte motoren ved højere temperaturer.
- SAE er en organisation i Amerika, der har sat tal på viskositeten for olier. Jo lavere SAE-tallet er, jo tyndere er den olie, du kigge på. Hvis der står et W efter SAE-tallet, så betyder det, at olien har denne viskositet om vinteren. SAE-tallet er ofte mellem 10 og 50.
- Monograde olie har kun én viskositet angivet uanset temperatur, og der vil på produktet for eksempel kunne stå SAE 40, hvilket vil være en relativt tyk olie.
- Multigrade olie har en viskositet om vinteren og en anden om sommeren. Det skrives for eksempel på denne måde SAE 10W-40. Olien vil her have en viskositet 10 om vinteren og 40 om sommeren eller ved sommerlige temperaturer. På den måde vil olien være relativt tynd og velsmørende om vinteren, mens den er noget tykkere og bedre til at modstå varme om sommeren.
Multigrade olie renser og forebygger derudover gamle aflejringer, men det betyder dog også, at multigrade olien optager snavs og skidt. Derfor bør multigrade olie renses igennem et filter. Langt de fleste nyere biler har et oliefilter, men hvis du for eksempel ejer en veteranbil, så er det ikke sikkert, at bilen har et oliefilter. Hvis din bil ikke har et oliefilter, så bør du anvende en monograde olie, der ikke på samme måde optager snavs og skidt.
Du bør altid vælge en olie, der har samme kvalitet, som den instruktionsbogen til din bil beskriver. Du kan godt blande olie fra to forskellige producenter, men blander du olie med forskellige SAT-tal, så kan det godt forringe kvaliteten af oliens egenskaber.
Hvor ofte skal jeg fylde olie på bilen?
Du bør generelt skifte olien på bilen enten 1 gang om året eller pr. 15.000 kilometer kørt. Der kan dog være andre retningslinjer for din bil, og du kan derfor have fordel af at tjekke din bils instruktionsbog, hvis du vil vide, hvor ofte din bil skal bruge ny olie. Du bør dog kontrollere oliestanden på din bil hver 1000 kilometer, du kører.