Modsat i kulde og frost, når cylindertemperaturen er for lav til at antænde brændstoffet, skal forbrændingskammeret opvarmes først, og det er gløderørets opgave.
Gløderørene er elektriske elementer, der aktiveres af bilens styresystem, afhængigt af motorens temperatur. Selvom gløderør har en markant længere levetid end tændrør, er de en af motorens sliddele, der skal udskiftes nogle gange i motorens levetid. Motoren har et gløderør pr. cylinder, og da de slides lige meget, bør man udskifte dem alle på samme tid.
Her er almindelige tegn på, at et gløderør er defekt:
- Motoren er svær at starte, når den er kold
- Tomgangen er ujævn efter start
- Med kold motor er bilens acceleration dårlig
- Sodet røg fra udstødningsrøret, når du kører med en kold motor
Ofte stillede spørgsmål om Gløderør
Hvad er forskellen mellem gløderør og tændrør?
Både tændrør og gløderør sidder i motorens topstykke, men gløderør bruges kun i dieselmotorer, mens tændrør bruges i benzinmotorer.