Dieselpartikelfilter - en vital reservedel
Partikelfilteret er en vital del af din dieselbils udstødning, der sørger for at minimere miljøpåvirkningen.
Din bil bliver beskattet med 1000,- ekstra årligt for ikke at have partikelfilter. Nyere biler (fra 2011 og frem) skal have et fabriksmonteret partikelfilter, mens ældre, brugte modeller kan være uden partikelfilter. Vælger du at købe en brugt bil uden filter, kan du eftermontere et filter selv. Ved eftermontering skal filteret godkendes ved et bilsyn. Det er heller ikke alle bilmodeller, du kan få et partikelfilter til i Danmark. Derfor kan det være en god idé at tjekke om der findes filtre til eftermontering, før du forelsker dig i en ældre bil.
Biltemas partikelfilter er modelspecifikke - søg på din bil eller se under den enkelte vare.
Hvad er et partikelfilter?/Hvordan virker et partikelfilter?
Et dieselpartikelfilter (DPF) består af en masse små keramikkanaler, som udstødningen tvinges igennem. I kanalerne opfanges sodpartikler, der ellers er meget skadelige for luftkvaliteten. Når partiklerne opfanges i filteret, slipper vi for at indånde dem. Sodpartiklerne kan give eller forværre astma, allergi og KOL og på længere sigt fremkalder de kræft og hjerte-kar-sygdomme.
Eftermontering af partikelfilter
En bil uden partikelfilter beskattes med 1000,- ekstra årligt. Skal du have monteret et filter hos mekaniker kan det koste mellem 5000-10.000 kroner. Kan du selv montere filteret, finder du rimelige filtre hos Biltema. Udover en miljøgevinst, kan det være en idé at regne på hvor længe du vil beholde bilen og om du regner med at videresælge den. Det vil være nemmere at videresælge en brugt dieselbil med påmonteret og godkendt filter.
Regenerering af partikelfilter og rensning
Partikelfiltre skal regenereres med jævne mellemrum for at fungere optimalt. Det foregår ved at partiklerne bliver afbrændt ved høje temperaturer. Ellers tilstopper partiklerne filterets kanaler, så det ikke længere fungerer.
Partikelfiltre kan regenerere på to måder: aktiv eller passiv regenerering. Den passive - eller automatiske - regenerering sker for ca. hver 300 kørte kilometer. Det kræver dog at temperaturen er høj nok til at afbrænde partiklerne - det sker først ved høj fart over længere tid med omdrejningstælleren på over 2500 rpm. For de fleste bilers vedkommende vil det sige at du skal en tur på motorvejen. Kører du stort set kun bykørsel i lavt tempo og evt. med en del kø-kørsel, vil du på sigt skade filteret, da det aldrig får muligheden for passiv regenerering. Det kan du mærke på at brændstofforbruget stiger markant, at advarselslampen for DPF lyser eller at bilen går over på et nødprogram og næsten ingen kræfter har, hvis filteret er stoppet helt til. Derfor er det en god idé at tage et par længere ture i dieselbilen på motorvejen med jævne mellemrum. Hvis du undlader at sørge for regenerering af filteret, enten ved selv at køre en længere tur eller på værkstedet, kan filteret stoppes helt til, så det skal udskiftes før tid - og garantien dækker ikke, hvis du har ignoreret advarselslamper. På nyere biler vil der ofte være installeret et system, der tillader aktiv regenerering, hvor brændstofindsprøjtningen efterbrændes for at øge temperaturen i udstødningen så soden i filteret kan brændes af.
Værksteder kan også igangsætte en såkaldt manuel eller tvangsregenerering, hvor partikler og sod brændes til aske.
En regenerering fjerner ikke aske fra filteret. Det fjerner kun sod og partikler, der bliver til mere aske. Det betyder at de fleste vil have behov for at få filteret renset hos en professionel, før det bliver tilstoppet med aske. Askeophobningen får modtrykket til at stige, så man risikerer skader på turbo, dyser m.m.
Få det renset hos en professionel, eller eftermontér et nyt filter. De fleste filtre skal renses, efter at bilen har kørt mellem 120.000 til 180.00 km.
Har din bil partikelfilter?
Er din dieselbil registreret som ny bil efter 2011, skal den have partikelfilter. Er din bil fra før 2011, bør det stå i indregistreringsattesten om den har filter eller ej. Mener du at der er eftermonteret et filter, men at det ikke er registreret, skal du enten forbi forhandler og få underskrevet at bilen er produceret med filter eller forbi en synshal, der kan registrere eftermonterede filtre.