MC-tøj og udstyr
Hos Biltema arbejder vi hele tiden på at vores motorcykelhjelme, MC-tøj og beskyttelsesudstyr (MC-udstyr) til motorcyklister opfylder de seneste krav og standarder.
Vi ved at pasformen på MC-tøj er ekstremt vigtig og derfor findes det meste af vores MC-tøj i mange forskellige størrelser fra barn/junior, til rigtigt voksne mænd.
Du er velkommen til at prøve vores udstyr og hjelme i varehuset, så du finder den helt rigtige størrelse og model.
Det bedste MC-tøj er det der passer dig bedst har højest komfortniveau og høj sikkerhed. Minimumsudstyret vil for de fleste være hjelm, rygskjold, handsker, støvler, bukser og jakke. Skal du køre cross, bane eller er du i det hele taget til høj fart og action, kan du supplere med ekstra beskyttelsesudstyr. Til vinterkørsel og kørsel i tusmørke og nat er ekstra synlighed også vigtigt for sikkerheden.
Personligt MC-udstyr
Har du brug for ekstraudstyr til at køre køre turen mere behagelig eller sikker kan Biltema også levere personligt udstyr som mc-briller, komfortsæde tilbehør til tøj, hjelm og ekstraudstyr.
Beskyttelsestøj og synlighed
Hvor meget ekstra beskyttelse du har behov for udover hjelm og rygskjold er individuelt og har meget med kørestil og brug af motorcykel at gøre. Kører du bane eller motocross kan Biltema tilbyde nakkestøtte, ekstra knæ- og albuebeskyttelse, crossbriller, nyre/hoftebælte m.m.
Som motorcyklist kan du hurtigt blive overset i trafikken - en vest gør dig mere synlig, både i tæt og uoverskuelig trafik og i ved kørsel i mørke.
Tekstil eller læder?
Der er mange diskussioner om hvorvidt MC tøj i tekstil eller læder er bedst. Tekstiltøj er forstærket med forskellige typer slidstærkt materiale, der sikrer ved styrt og uheld. Skal du have vandtæt tøj, er det tekstil med vandtæt membran, der gælder. Tekstiltøj kan du også få, så der er plads til almindeligt tøj under - det kan være en fordel hvis du bruger motorcyklen som hverdagstransport til arbejde o.l.
Lædertøjet har det ‘rigtige’ MC-look, men mange synes det bliver for varmt og tungt at køre i om sommeren, mens det hurtigt bliver for koldt om vinteren - og desuden ikke er vandtæt. Lædertøj kan heller ikke bruges med almindeligt tøj eller ret meget tøj under - primært med tætsiddende termoundertøj til ekstra varme. En del kørere mener dog at læderdragter er sikrere mod gennemslidning ved fald, hvor køreren kurer hen over asfalten.
MC-tøj og komfort
Uanset hvilken type MC tøj, du vælger er det vigtigt at tøjet sidder rigtigt, så det ikke bliver forskubbet ved styrt og dermed ikke beskytter som tiltænkt. Tøjet og den indbyggede beskyttelse kan blive presset væk fra de zoner, der skal beskyttes.Det drejer sig især om områder omkring knæ, hofte, ryg og nakke. Forskubbet beskyttelse vil primært være et problem ved for store størrelser eller løstsiddende og dårligt siddende tøj. Derfor skal MC tøjet være tætsiddende over hele kroppen. Det skal dog ikke være så tætsiddende at det er ubehageligt eller forhindrer bevægelser. For stort og blafrende MC tøj er også både ubehageligt at køre med og udgør en sikkerhedsfare.
Når du prøver MC tøjet er det også vigtigt at du ikke bare står oprejst, men også afrpøver pasform i de forskellige stillinger du sidder, når du kører. Prøv at sidder på hug, med krum ryg osv. Bukserne skal også umiddelbart se for lange ud i oprejst stilling, men vil til gengæld passe, når du sidder ned. Knæbeskyttelsen skal sidde ved knæene, når du sidder i kørestilling, og vil derfor havne lidt længere nede, når du står op.
MC-Hjelm
I MC kredse er hjelme nærmest en hel videnskab - med eller uden flip-up, jethjelm, systemhjelm eller integralhjelm? Hvilket mærke og hvilken test skal den have have klaret? I realiteten skal alle MC-hjelme og styrthjelme, der sælges i Danmark og andre EU- og EØS-lande leve op til en lang række sikkerhedskrav. Du må heller ikke køre med andre hjelme, der ikke har det godkendte E- eller DS-mærke.
MC-hjelme er meget individuelle - det har i høj grad med pasform, hjelmens tyngde, hovedstørrelser og -facon, kørestil og en lang række andre faktorer at gøre. Derfor foretrækker mange motorcyklister at prøve hjelmene på. Det kan du selvfølgelig også gøre i din lokale Biltema, så du kan se hvilken, der passer dig bedst, før du køber. Husk at prøve med solbriller, hue og andet udstyr, du kan finde på at have på under en hjelm, så du er sikker på at der er plads til de smarte solbriller om sommeren og en varm hue om vinteren.En ny hjelm skal føles lidt lille - fyldet presses sammen i brug og når du sveder.
- Hjelmen skal sidde tæt, men behageligt uden at gnave eller irritere
- Have godt udsyn
- Hjelme må ikke dugge i visiret
- Den skal hav lavt støjniveau
- Hold varmen
MC kørsel er ikke kun til sommer og sol - du kan i princippet køre hele året rundt, men hos Biltema synes vi du skal holde motorcyklen i garagen ved frostvejr og glatte veje. Touring eller M+S dæk giver bedre vejgreb i de kolde måneder - og så skal man lige huske at få cyklen vasket godt af for eventuelt salt.Husk også lige at tjekke om din mc-forsikring dækker for vinterkørsel - mange stopper pr. 1/12.
Og så er det med at pakke dig selv godt ind - termoundertøj inderst, fleece eller uld udenpå, regntøj til at tage fugten, elefanthue, solide vinterhandsker og varme sokker i støvlerne - så er du klar.