Glasfiber og spartelmasser
En bule i bilen er træls og irriterende - og tit er det rigtigt dyrt at få fikset. Det er heldigvis til at klare en hel del buler selv. Med lidt tips, tricks og spartelmasse kan rigtig mange buler klares derhjemme i stedet for at skulle på værksted.
Hos Biltema finder du glasfiber og spartelmasse, samt glasfiberforstærket spartelmasse til din bil. Vi har også primer, rustbeskyttelse, lak og lakpleje, så du kan få det hele på et sted, og bilen kan blive som ny.
Biltemas glasfiber og spartelmasse til bil
Vores forskellige spartelmasser består af tokomponentsspartler, der er nemme at blande og påsmøre til en flot og holdbar reparation. Til mindre skader og ridser i lakken får du fillermasse og standardspartel, der kan bruges til de fleste småskader.
Desuden har vi tokomponentsspartel til specialbrug, samt glasfiberforstærket spartelmasse til stærke og slagfaste reparationer. Det kan benyttes til reparation af huller og buler i karosseri, glasfiberskrog, plastskærme med mere - og kan benyttes både til fritidsbåde, bil og andre køretøje. Skal du reparere huller, bliver arbejdet nemmere med et formbart aluminiumsnet til at understøtte reparationer.
Den indbyggede glasfiberforstærkning giver øget styrke, og gør også spartelmasse med glasfiber særdeles velegnet til reparation af fritidsbåde og andre reparationer, der skal genoprette konstruktionsstyrke og være holdbare.
Til genopbygning af detaljer har vi formbart spartelkit i flere typer.
Skal du reparere metaldele bør du kigge efter metalspartelmasse eller kemisk metal.
Finspartelmasse giver en flot overflade til den sidste finish, så bilen er klar til lakering og så god som ny.
Sådan udbedrer du skader på karrosseri
Mange buler kan du ofte genoprette selv - men arbejdet skal udføres med stor forsigtighed for at undgå at gøre skaden være. Har du en flot, ny bil og begrænset erfaring, bør du overveje at lade professionelle gøre arbejdet - eller få kvalificeret hjælp fra en erfaren reparatør. Vil du ikke betale selvrisiko for en gammel bil, eller har du godt styr på bilreparationer, er det bare at gå i gang selv.
Bløde buler
Store bløde buler uden skarpe kanter kan du nogle gange selv rette ud uden brug af avanceret værktøj. Er din skærm blevet bulet, kan det være muligt at afmontere den og så trykke på bagsiden af bulen. Hvis det ikke virker, kan du slå forsigtigt på bulen med en gummihammer. Samme princip kan anvendes andre steder på bilen, hvor du kan komme til skaden fra indersiden eller afmontere dele, så du kan komme til.
Kan du ikke komme til bulen indefra, kan man købe specialværktøj til at trække bulen ud. Der er også diverse metoder med at opvarme bulen med hårtørrer eller varmepistol og derefter nedkøle metallet hurtigt - enten med en dåse trykluft, der skal vendes på hovedet, eller tøris. Nogle har også held med en at trække buler ud med en svuppert - til den slags alternative metoder er det bedst at arbejde sammen, med en, der har prøvet det før,eller eksperimentere på en ældre bil først. Når bulen er rettet ud, bør du tjekke, om der er sket lakskader - hvis det er tilfældet, skal lakken repareres, så du undgår rustskader.
Det er vigtigt at være meget forsigtig med de bløde buler, da det er nemt at gå for hårdt til værks og gøre skaden værre.
Skarpe buler og lakskader
Buler og ridser med lakskader, eller rustskader, bør repareres hurtigst muligt. Når du skal reparere buler med skarpe kanter, bør du stadig forsøge at rette mest muligt af bulen ud, før du begynder at fylde eventuelle resterende buler ud. Et værksted eller en pladesmed vil ofte svejse en ny plade på, når der er tale om skarpe bule. Det er for det meste for avanceret for private - og her kan genopretning med filler være et godt alternativ.
Spartel kan synke, når det sætter sig. Derfor er det en fordel at bulen er så lille som mulig, før arbejdet går i gang. Ret bulen ud med samme metoder som til bløde buler. Her er det dog svært at gøre ondt værre. Til ganske små buler og lakskader er standardspartel fint, mens de større buler, eller skader på konstruktive dele bør repareres med spartelmasse, der er glasfiberforstærket for at sikre styrke og holdbarhed.
- Ret bulen bedst mulig op.
- Slib lakken væk ned til grunder, så spartlen hæfter godt.
- Rens området godt for støv, snavs og fedt.
- Spartl hullet ud, og lad spartlen tørre op.
- Puds spartel efter og lad den hærde færdig, så evt. svind synker.
- Spartl efter med finishspartel.
- Puds spartlen og grund og lakér området.
- Polér derefter efter på både ny og gammel lak, så skaden bliver så godt som usynlig.
Arbejdssikkerhed
Tokomponentspartelmasse bør anvendes med sikkerhedsudstyr. Brug handsker, beskyttelsesbriller, åndedrætsværn og påklædning, der dækker og beskytter huden. Tokomponentspartelmasse kan udløse allergiske reaktioner og irritere slimhinder og luftveje. Benyttes på godt ventileret område. Overskydende og ubrugt spartelmasse skal bortskaffes som farlige kemikalier.