Når du har bil medfører det forpligtelser og mange forskellige ting at tænke på. Vedligeholdelse er en central del af det at have bil, og det er især vigtigt, når de fleste kører i deres bil dagligt. Du har sikkert haft brug for at fylde benzin, olie og sprinklervæske på bilen mere eller mindre jævnligt - og sandsynligvis har du også haft brug for at få skiftet dæk på bilen et par gange hvert år. En anden vigtig vedligeholdelse af bilen er påfyldning eller skiftning af bremsevæske.
Hos Biltema finder du et udvalg af de oftest benyttede bremsevæsker i høj kvalitet til biler. Har du spørgsmål angående påfyldning eller skiftning af bremsevæske på din bil, så kan du altid henvende dig hos din lokale Biltema, hvor vi med glæde vil svare på dine spørgsmål.
Hvordan virker bremsevæske?
Bremsevæske er helt grundlæggende en olie, der fungerer som en del af bilbremsernes hydrauliske system. Af denne grund bliver bremsevæske også kaldt hydraulisk væske. Et hydraulisk system er et system, der virker med væske, og i bilbremsers tilfælde, så hjælper væsken dig med at skabe nok tryk til at bremse optimalt, uden at du skal bruge mange kræfter på det. Væsken skal også gerne forhindre dig i at trykke bremsen helt i bund, og samtidig så skal pedalen heller ikke kunne synke, når du ikke træder på den. Hvis du kan trykke fodbremsen helt i bund, eller pedalen synker, når du ikke træder på den, så er der noget galt med dit hydrauliske system. Det er i disse tilfælde vigtigt, at du får påfyldt ny bremsevæske eller skiftet væsken på bilen.
Har du problemer med bremserne, er det ofte en god idé at kontakte en mekaniker, hvis du ikke selv har mulighed for at kunne udføre påfyldning af bremsevæske på stedet eller en eventuel skiftning af bremsevæske. Er du i tvivl om, du har bremser, der ikke fungerer optimalt, er det også en god idé at kontakte en mekaniker.
Hvad er forskellen på DOT 4 og DOT 5.1?
Når du skal vælge hydraulisk væske, kan du vælge mellem forskellige typer væske, der er tilpasset forskellige bremsesystemer. Hydraulisk væske er oftest enten glykolbaseret eller silikonebaseret, og her bruges glykolbaserede hydrauliske væsker til biler med ABS-system, mens silikonebaserede hydrauliske væsker bruges til biler uden ABS-system. Både DOT 4 og DOT 5.1 er glykolbaserede hydrauliske væsker, som fungerer til biler med ABS-bremsesystem.
Standarden DOT står for Department of Transportation, og den vigtigste forskel på produkter med standarderne DOT 4 og 5.1 er kogepunktet for væsken. Når du bremser, så skaber det en del friktion, som gør, at bremserne og heraf den hydrauliske væske bliver varmere. Bliver væsken for varm, opstår der damplommer i væsken, hvilket gør væsken ude af stand til at assistere dig med at bremse. Et højt kogepunkt på væsken er derfor vigtigt. DOT 5.1 har som regel et højere kogepunkt i forhold til DOT 4, men de forskellige standarder bliver hele tiden forbedret, så visse DOT 4 hydrauliske væsker kan også have højere kogepunkt end DOT 5.1 hydrauliske væsker.
Du kan generelt blande DOT 4 og DOT 5.1-godkendte væsker. Du skal dog være opmærksom på, at det er vigtigt at kende den enkelte væskes specifikationer, før du gør dette. Du bør også orientere dig i bilens instruktionsbog, når du køber hydraulisk væske, da der kan være beskrevet bestemte specifikationer for hydraulisk væske til din bil.
Hvor ofte bør jeg skifte bremsevæske?
Som en hovedregel bør du skifte bremsevæske hver 2. år eller hver 30.000-50.000 km. Du kan også slå op i din servicehåndbog, da der her gerne skulle være påført tidspunkter for skiftningen af bremsevæske, så du kan vurdere, hvornår du skal have væsken skiftet næste gang.
Grunden, til at du bør få skiftet bremsevæske hver 2. år, er, at væsken optager fugt, så snart du udsætter den for luft. Optager væsken for meget fugt, vil en større del af væsken blive til vand, som både mindsker væskens hydrauliske tryk og mindsker væskens kogepunkt.
Hvordan fylder jeg bremsevæske på bilen?
Du bør først kontrollere væskestanden, før du fylder hydraulisk væske på bilen. Det kan du gøre ved at åbne motorhjelmen og finde beholderen til den hydrauliske væske. Kan du ikke finde den, er det en god idé at slå op i servicehåndbogen. Beholderen skal gerne være gennemsigtig, så du kan kontrollere, om væsken er inden for minimum- og maksimum markørerne, uden at du skal til at åbne beholderen. Når du fylder på, er det vigtig, at væsken ikke er i kontakt med den frie luft i længere tid end nødvendigt.
Skal du ofte fylde hydraulisk væske på bilen, så kan det være tegn på utæthed i bremsesystemet. Her kan du med fordel enten søge mekaniker eller selv tjekke alle bremser og slanger for utætheder.