Persondatapolitik

Persondatapolitik

Version 1.11 – Sidst opdateret 2024-10-10

Disse regler om databeskyttelse gælder, når Biltema Danmark A/S leverer tjenester og produkter i forbindelse med køb, service og andre kontakter, f.eks. besøg på webstedet og i forretninger, samt for at vi skal kunne opfylde vores forpligtelser over for dig som kunde. 

1. Hvad er personoplysninger?

Personoplysninger er oplysninger, der direkte eller indirekte kan forbindes til en fysisk person. Det kan f.eks. være navn, adresse, telefonnummer, personnummer, e-mail og IP-adresse eller en kombination af disse, som gør det muligt at identificere den fysiske person bag.
Al anvendelse af personoplysninger betragtes som behandling af personoplysninger, for eksempel indsamling, registrering, kompilering, opbevaring og overførsel eller en kombination af disse.

Biltema Danmark A/S, i det følgende benævnt Biltema, er dataansvarlig for personoplysninger behandlet i forbindelse med brugen af vores tjenester og produkter samt personoplysninger, som vi indsamler og behandler med henblik på nedenstående formål. At Biltema er dataansvarlig betyder, at Biltema har ansvar og forpligtelser i henhold til EU's generelle databeskyttelsesforordning (persondataforordning).

All behandling af personoplysninger sker i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.

2. Hvordan får vi oplysninger om dig og hvad bruges de til?

Biltema indsamler kun personoplysninger, der er nødvendige for det formål, der er beskrevet i de særlige regler for den pågældende tjeneste, samt i de gældende regler om databeskyttelse.

Det meste af den information, vi har om dig, er data, som du giver os ved at oprette en profil på Biltema eller data, der genereres, når du bruger vores tjenester. Dette kan f.eks. være sidevisninger og oplysninger om din enhed. Derudover modtager vi undertiden data fra andre kilder og samarbejdspartnere. De personoplysninger, vi har, bruger vi primært til at gennemføre aftaler, vi har med dig, men også til at bliver klogere på og forbedre vores tjenester, optimere vores produktsortiment, lave mere personlige sidevisninger, lagre statistik, forstå markedstendenser og tilpasse annoncer.

Ifølge gældende databeskyttelsesbestemmelser kan personoplysninger kun indsamles til "udtrykkeligt angivne og legitime formål". Personoplysningerne må ikke behandles på en måde, som er uforenelig med disse formål. Derudover skal man også have hjemmel i databeskyttelsesbestemmelserne for at behandle personoplysninger, en sådan hjemmel hedder et retsgrundlag.

For at vi lovligt kan behandle dine personoplysninger, er det nødvendigt, at en af følgende betingelser er opfyldt:

1. behandling er nødvendig for at vi kan opfylde vores aftale med dig,

2. behandling er nødvendig for at vi kan opfylde en juridisk forpligtelse, vi har (dvs. hvis vi har en juridisk forpligtelse til at gøre noget i henhold til en anden lov)

3. behandling er nødvendig for Biltemas legitime interesser, og at dine interesser i at beskytte dine personlige data ikke går forud herfor (interesseafvejning), eller

4. I særlige tilfælde, efter at du har givet dit samtykke til den pågældende behandling.

For at vi kan levere vores tjenester og produkter til dig, skal vi behandle og administrere dine personoplysninger. Følgende er eksempler på de formål, til hvilke vi behandler dine personoplysninger, og på hvilket retsgrundlag vi gør dette.
Visse behandlinger kan kræve samtykke som retsgrundlag. I sådanne tilfælde indhenter vi dit samtykke til netop den behandling, inden en sådan behandling begynder.

Oplysninger indhentes på flere måder:

Oplysninger, du selv giver os, og som indsamles gennem brug af nedenstående tjenester:

Oprettelse af profil

Når du registrerer en profil hos os, opgiver du personoplysninger som navn, postnummer, e-mail og telefonnummer. For at kunne modtage digitale kvitteringer skal du også registrere dit betalingskort. Tjenesten ”digitale kvitteringer” leveres af Storebox ApS. Oplysningerne lagres i vores databaser først og fremmest for at kunne levere den ydelse, du har bestilt, men også for at forbedre vores ydelser samt for at analysere købshistorik og trends for at kunne præsentere produkter som er relevante for dig og forslag til indkøbslister med hyppigt købte produkter.

Hvis du har en konto på Facebook, kan du bruge den til at logge ind på vores websted. Den eneste oplysning, vi henter om dig fra din Facebook-konto, er din e-mailadresse og dit navn. Vi sender aldrig noget til din Facebook-konto.

Køb på Biltema Online

Når du handler på Biltema Online opgiver du personoplysninger som navn, telefonnummer og mail. Oplysningerne sammen med ordrehistorikken gemmes i vores databaser først og fremmest for at levere den ydelse, du har bestilt, men også for at forbedre vores tjenester og kunne præsentere produkter som er relevante for dig samt for at håndtere eventuelle reklamationer. Har du logget på med din profil, gemmes din købshistorik i din profil.

Betalingstjenesten for køb online leveres i samarbejde med Adyen, som for disse data er persondataansvarlig og dermed ejer den. Ingen personoplysninger, som vedrører betalinger, gemmes af Biltema, og spørgsmål angående betalinger eller relaterede personoplysninger skal adresseres direkte til Adyen.
 
Køb og Hent Drive In

Når du anvender vores tjeneste Køb og Hent Drive In, oplyser du din bils registreringsnummer. Denne oplysning gemmes for at kunne levere den ydelse, du har bestilt og som kvittering for, at du har fået dine varer leveret.

Ansøgning om Biltemakortet

Når du ansøger om Biltemakortet opgiver du personoplysninger som personnummer, e-mail, mobilnr., og fastnet telefonnummer. Tjenesten leveres i samarbejde med Resurs Bank, som er dataansvarlig for disse oplysninger og dermed ejer det. Ingen personoplysninger, som angår Biltemakortet, gemmes af Biltema, og spørgsmål vedrørende Biltemakortet skal rettes direkte til Resurs Bank.
Biltema er repræsentant for Resurs Bank i det tilfælde, at personale i forretningen hjælper en kunde med ansøgningen på Resurs Banks Butiksservice, der findes i forretningen med direkte godkendelse/afslag. 

Ansøgning om og brug af Biltema Business Portal

Når en virksomhed ansøger om en kreditkonto hos Biltema eller logger ind på Biltema Business Portal, kræver vi login med MitID for at kunne konstatere, at ansøgeren er signaturberettiget til den virksomhed, som den pågældende søger kredit for, og/eller er oplyst som administrator for virksomheden. MitID-identifikationen sker i samarbejde med Assently AB (Trust Combinator AB) som databehandler. Data behandles kun for at identificere dit login.

Virksomheden opgiver også oplysninger som navn, telefonnummer, e-mail og fødselsdato for kontaktpersonen og personer, der er berettiget til at købe for virksomheden, med henblik på verificering, når de køber i forretningerne.

Vi gemmer også oplysninger om kvitteringer og fakturaer samt købslister og online- ordrer.
Oplysningerne lagres i vores databaser først og fremmest for at kunne levere en fuldstændig service, men også for at analysere købshistorik og for at give din virksomhed relevante tilbud og forslag til købslister over ofte købte produkter.

Køb af elektroniske gavekort

Når du køber elektroniske gavekort hos os, opgiver du personoplysninger som navn, e-mail og telefonnummer på både afsender og modtager af det digitale gavekort, kortoplysninger og eventuelt billede. Oplysningerne gemmes i vores databaser først og fremmest for at kunne levere den service, du har bestilt, men også for at forbedre vores tjenester og forebygge svig. Biltema gemmer aldrig kortoplysninger, men samarbejder med Resurs Bank for at gennemføre købet. Resurs Bank gemmer også din adresse. Data behandles kun for at kunne gennemføre transaktionen.

Brug af anbefalingsprogram til bilregistreringsnummer

Når du søger efter reservedele til bilen, kan du vælge at indtaste et registreringsnummer for lettere at kunne finde de relevante reservedele, der passer til din bil. For at kunne levere denne service har vi en database med nordiske bilregistreringsnumre, mod hvilken søgningen foretages. Vi gemmer ikke dit registreringsnummer, når du søger, og databasen bruges kun til at matche vores produkter til dine behov.

Abonnement på nyhedsbrev

Når du abonnerer på vores nyhedsbrev, gemmer vi dit navn og din e-mail for at levere nyhedsbrevet til dig. Oplysningerne gemmes i vores databaser først og fremmest for at kunne levere den bestilte tjeneste og for at give dig relevante tilbud og information om kampagner. Data behandles kun med henblik på distribution af nyhedsbreve. Til levering af nyhedsbreve bruger vi en tredjepart.

Kontakt med kundeservice

Vi gemmer oplysninger, når du kontakter os, for eksempel når du sender en e-mail, ringer eller ved at tage kontakt gennem funktioner på vores websted eller via sociale medier. Dette gør vi for at kunne besvare din forespørgsel.

Kameraovervågning

Vores forretninger er kameraovervågede af hensyn til vores medarbejderes og kunders sikkerhed. Overvågningsskiltene informerer om den behandlingsansvarlige og giver yderligere kontaktoplysninger. Vi gemmer overvågningsfilmene i 30 dage, hvorefter de automatisk slettes. Data behandles kun for at sikre vores kunders og medarbejderes sikkerhed. Overvågningsfilmene videregives ikke til andre virksomheder.
Biltema forbeholder sig retten til at gemme overvågningsfilmene i en længere periode ved mistanke om uregelmæssigheder og efter anmodning videregive overvågningsfilm til offentlige myndigheder efter anmodning.

Returneringer og reklamationer

Når du gennemfører en returnering eller reklamation i vores forretninger, beder vi om dit navn og telefonnummer samt i skadestilfælde også e-mail. Vi beder om oplysningerne for at kunne kontakte dig, hvis du har returneret et produkt til yderligere reparation, eller på grund af dokumentationskrav fra myndighederne i forbindelse med betalinger og for at kunne gennemføre din skadesanmeldelse. Oplysningerne gemmes lokalt i forretningerne og i vores databaser for at forebygge svig. Data deles ikke med nogen andre virksomheder.

Oplysninger, der indsamles ved brugen af vores tjenester

Når du køber og bruger vores tjenester, registrerer vi oplysninger om, hvilke produkter du køber, og hvilke produkter, der interesser dig. Dette vil gøre det muligt for os at forbedre tjenesterne, forebygge svig og tilpasse indhold og annoncer til dine brugs- og interessemønstre.

Oplysningerne kan opdeles i følgende typer:

Tekniske oplysninger om din enhed og internetopkobling

Gennem servicelogs og andre værktøjer registrerer vi oplysninger om din enhed og opkobling til vores tjenester, f.eks. operativsystemer, browsere, IP-adresser, netværksoperatører, cookies og unikke identifikationsfiler.
Hvis du har annonceidentifikator aktiveret på din Android- eller Apple-enhed, sendes denne identifikator fra vores app til målrettet annoncering. Eksempel på brug: Tilpasning af vores tjenester til den enhed, du bruger, for eksempel så du kommer til mobilversionen af vores websted, når du bruger en mobiltelefon.

Oplysninger om brugen af tjenesterne

Når du besøger en webside hos os, registreres denne aktivitet automatisk i vores måleværktøjer. Vi bruger bl.a. disse oplysninger til at forbedre vores tjenester og give dig indholds- og marketingkommunikation, der er skræddersyet til dit brugsmønster.
Eksempel på brug: Vi samler trafikhistorik for at se, hvilke sider du har besøgt, og hvor længe du blev på siden, for at præsentere produkter, der er relevante for dig. Hvis du er logget ind, linker vi søgehistorikken til din profil, så vi kan præsentere produkter og indhold, der er relevante for dig.

Information om position

Vi registrerer din geografiske position på grundlag din IP-adresse eller andre former for geo-lokalisering. Hvis du samtykker i deling af sted med vores app, bliver dit GPS-sted indsamlet ved brug af appen.
Eksempler på brug: præsenterer kampagner i forretninger i nærheden af dig, eller giver dig relevante annoncer baseret på en position, du har været på.

Cookies og lokal opbevaring

Når du bruger Biltemas tjenester, gemmes en cookie og andre data lokalt (herefter kaldet lokal datalagring) på din enhed. Disse er tekstfiler, som gemmes i din browser, og som kan læses af vores tjenester.

Lokalt lagrede data bruges til at forenkle brugen afvores tjenester og for at give dig relevante oplysninger, når du besøger vores hjemmeside og gør, at din brugeroplevelse bliver god. Det bruges også til at måle trafik på vores hjemmeside, indsamle statistikker, spore adfærd for at opbygge målgrupper til markedsføring, forenkle annoncestyring og forbedre vores tjenester.
Eksempler på brug: Vi bruger cookies til at genkende din enhed, så du ikke behøver at logge ind hver gang, du bruger vores tjenester eller til at levere tilpassede produktvisninger, så du ikke behøver at søge. Cookies bruges også til at gemme, hvilke annoncer du har set og klikket på.

Information fra andre kilder

Vi modtager information fra andre kilder, f.eks. måleværktøjer eller andre tredjepartsværktøjer, som hjælper os eller dem med at forstå brugeraktivitet, præferencer eller generelt forbedre de tjenester, vi tilbyder.

3. Lagringsperioder

Biltema gemmer ikke personoplysninger ud over det, der er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen og de lovmæssige krav, der gælder for os, for eksempel i overensstemmelse med regnskabsloven og andre regler om forældelse.

4. Til hvem videregives oplysningerne?

Biltema Birgma Group

Vi kan dele oplysninger med andre virksomheder inden for koncernen til brug for samme formål som oplysningerne blev indsamlet til og som beskrevet i disse regler om databeskyttelse.

Andre virksomheder

I nogle tilfælde bruger vi databehandlere til behandling af personoplysninger, for eksempel for at kunne gennemføre aftaler eller udføre tjenester. I disse tilfælde tager Biltema de nødvendige skridt for at sikre, at databehandlerne behandler personoplysninger i henhold til vores instruktioner i overensstemmelse med gældende lov og kræver tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger.
Personoplysninger kan også videregives til forskellige myndigheder i overensstemmelse med lovgivningen.

Overførsel til tredjeland

Vi overfører generelt ikke kundeoplysninger til lande uden for EU/EØS-området (såkaldte "tredjelande"). Skulle dette blive tilfældet, tager vi passende sikkerhedsforanstaltninger og sørger for, at overførte personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende databeskyttelsesbestemmelser. Vi sørger så for, at leverandørerne indgår aftaler med os, hvorved de forpligter sig til at overholde de bestemmelser, der er godkendt af Europa-Kommissionen vedrørende beskyttelse af den personlige integritet.

Andet

Hvis der er mistanke om, at der er sket en lovovertrædelse i forbindelse med af brugen af Biltemas produkter og tjenester, kan oplysninger efter anmodning gives til offentlige myndigheder.
Vi videregiver, sælger eller formidler aldrig dine personlige oplysninger på anden måde end beskrevet i disse regler om databeskyttelse.

5. Sikkerhed

Vi træffer passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger i overensstemmelse med industristandarderne for at sikre, at al information, vi behandler, beskyttes mod uautoriseret adgang. Kun en begrænset del af medarbejderne har adgang til oplysningerne om dig, og deres behandling af oplysningerne er strengt reguleret.
Vi har gennemført tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte dine oplysninger mod tab, manipulation og uautoriseret adgang. Vi tilpasser løbende vores sikkerhedsforanstaltninger i overensstemmelse med fremskridtene og udviklingen på det tekniske område.

6. Dine rettigheder som registreret

I henhold til EU's databeskyttelsesforordning har du ret til at vide, hvad vi gør med dine personoplysninger, f.eks. hvornår og hvordan dine personoplysninger behandles og hvorfor. Du kan også i nogle tilfælde få udleveret dine personoplysninger eller få dem flyttet, rettet, slettet eller blokeret. Hvis vi af en eller anden grund ikke kan opfylde dine ønsker, vil vi give dig en begrundelse for hvorfor. Bemærk, at vi kun kan udlevere oplysninger, som vi med sikkerhed ved, tilhører dig.

Nedenfor oplister vi de rettigheder, du har, og hvordan du bruger dem.

Ifølge databeskyttelsesforordningen har du som privatperson en række rettigheder. Rettighederne er følgende

• Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger Biltema behandler om dig.

• Du har ret til at få indført berigtigelser og opdateringer af de personoplysninger, Biltema har registreret om dig.

• Du har ret til at få de personoplysninger, Biltema har registreret om dig, slettet. Hvis du vil have dine personoplysninger slettet, sletter Biltema alle personoplysninger, som Biltema ikke er forpligtet til at gemme ifølge loven.

• Hvis behandlingen af personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du ret til at trække samtykket tilbage, hvilket betyder at behandlingen derefter ophører, undtagen i tilfælde, hvor Biltema ifølge loven er forpligtet til at behandle dine personoplysninger.

Det er vigtigt for os, at de oplysninger, vi har om dig, er rigtige og opdaterede. Hvis du opdager noget, der er forkert, bedes du kontakte os, så oplysningerne kan blive rettet.
Al kommunikation vedrørende dine rettigheder skal ske skriftligt. For at udøve dine rettigheder som registreret, kan du bruge dette link: https://gdpr.biltema.dk/

Indstillinger af brugerdata i vores app

Du kan til enhver tid ændre den databehandling, der sker i vores app, i telefonens indstillinger. Her kan du slå de underretninger fra og til, slå søgehistorik fra eller nulstille den, åbne eller slukke for at sende GPS-data til lokaliseringstjeneste. Dette påvirker mulighederne for at få meddelelser og lokationsbaserede tjenester og kampagner.

Fjernelse af cookies

Du kan vælge, om du vil acceptere lokal lagring af data via indstillingerne i din browser. Her kan du normalt angive, om du accepterer lagring af cookies fra de websider, du besøger, fra tredjeparter, du vælger der er knyttet til websiderne og at blive advaret, hver gang en cookie gemmes.
Den nøjagtige procedure afhænger af din enhed, og hvilken browser du bruger. Flere oplysninger om cookies finder du her.

Hvis du vælger at deaktivere lokal lagring af data fra Biltema, kan dette forhindre, at vores websites fungerer optimalt, for eksempel skal du muligvis logge ind hver gang.

Klager

Hvis du mener, at vi behandler dine personlige oplysninger i strid med gældende databeskyttelsesbestemmelser, bør du meddele os det så hurtigt som muligt. Du kan også kontakte Datatilsynet direkte og indsende din klage.

Al kommunikation vedrørende dine rettigheder skal ske skriftligt. For at udøve dine rettigheder som registreret, kan du bruge dette link: https://gdpr.biltema.dk/

7. Vores analyseværktøjer

Vi bruger analyseværktøjer til at indhente oplysninger om, hvordan vores tjenester anvendes. For eksempel måler vi antallet af besøgende, hvilke sider der bliver besøgt, hvor længe et besøg varer og lignende.

Statistik om brugere og trafik anvendes generelt i aggregeret form, så statistikker indeholder ikke nogen form for information, der kan knyttes direkte til dig som en identificerbar person.

Oplysninger om købte produkter er dog knyttet til personlige oplysninger i visse sammenhænge, for at give dig bedre kundeservice og målrettet kommunikation, som f.eks. vores kundebehandlingssystem og analysesystemet for salgssider. IP-adresser og positionsdata bruges til at oprette statistikker baseret på geografiske kriterier.

Hotjar: Vi benytter Hotjar til at forbedre brugeroplevelsen på vores websites. Hotjar indsamler anonym brugerinformation fra vores website, inklusiv de sider som du besøger. Hotjar indsamler ikke formular udfyldelser eller personlig information af nogen art. Læs Hotjar´s fortrolighedspolitik her

8. Børns personoplysninger

Biltema indsamler eller behandler ikke personoplysninger vedrørende børn under 16 år. Hvis et barn under 16 år har givet os personoplysninger, vil vi slette dem, så snart vi er blevet gjort opmærksomme på det. Værgen kan kontakte os som nedenfor anført.

9. Ændringer af betingelserne og reglerne

Biltema kan ændre vilkårene for samtykke og reglerne om databeskyttelse for at imødekomme nye lovkrav og på baggrund af ændringer i vores egen praksis for indsamling og behandling af personoplysninger. Ved ændringer, der kræver samtykke, vil du blive bedt om at acceptere de nye betingelser, når du logger ind på den respektive placering/tjeneste, hvor ændringen skete.

10. Kontaktinformation

Biltema har valgt at udpege en databeskyttelsesrådgiver, der skal inddrages i alle spørgsmål vedrørende beskyttelse af personoplysninger. Det er databeskyttelsesrådgiverens ansvar at informere og rådgive om konkrete sager samt at sikre, at virksomheden overholder databeskyttelsesforordningen generelt.

Biltema har også besluttet, at databeskyttelsesrådgiveren skal være kontaktperson i al intern og ekstern kommunikation vedrørende behandling af personoplysninger.

Hvis du har spørgsmål vedrørende vores regler persondatapolitik, kan du kontakte os på:

dataprivacyBTD@biltema.com

Biltema Danmark A/S (CVR: 25 28 98 46)
Databeskyttelsesrådgiveren

Japanvej 18, 4200 Slagelse

 

Al kommunikation skal ske skriftligt.

Alle meddelelser vedrørende rettigheder som registreret, dvs. anmodninger vedrørende dine personoplysninger f.eks. adgang, korrektion, sletning, portering, begrænsning af behandling, skal ske via dette link: https://gdpr.biltema.dk/

Relaterede artikler

Cookiepolitik

Cookiepolitik

Læs mere om vores cookiepolitik.

Konkurrenceregler

Konkurrenceregler

Læs mere om betingelserne for at deltage i vores konkurrencer her.

Whistleblowing system

Whistleblowing system

Læs om vores whistleblower-system og hvad en whistleblower er.