Bruger du AdBlue® i din dieselbil?
Hvad er AdBlue®?
AdBlue er en farveløs, alkalisk væske, der anvendes i dieselbiler med udstødningsrensesystem med SCR-teknologi. AdBlue er en opløsning, der består af demineraliseret vand og urinstof, og den er fuldstændig giftfri og ufarlig for mennesker og dyr.
Når du tanker AdBlue på bilen, skal du påfylde væsken i en separat beholder, der er beregnet til denne væske. Beholderen er normalt tydeligt mærket med et blåt tankdæksel.
Udstødningsrensning med SCR-teknologi
SCR er en forkortelse for selektiv katalytisk reduktionsteknologi, og SCR-teknologien findes i de fleste personbiler og tunge køretøjer med dieselmotorer.
Moderne dieselmotorer med SCR-teknologi kræver AdBlue for at udstødningsrensningen kan fungere effektivt. SCR-teknologien til udstødningsrensesystemet er en teknologi, der sammen med tilsætning af AdBlue renser dieselmotorers udstødningsgasser og reducerer udledningen af skadelige nitrogenoxider og i stedet udsender kvælstof og vanddamp.
Emissionsstandard med Euro 6
Der er en EU-forordning, som hedder Euro 6, og som er en forordning,der regulerer emissionsnormer for køretøjer. Formålet med Euro 6 er at gøre dieselbilers emissioner lige så rene som benzinbilers, hvilket betyder, at dieselbiler fra modelår 2015 skal være udstyret med SCR-teknologi. Og for at SCR-teknologien skal fungere, skal der tilsættes AdBlue.
Hvordan virker AdBlue®?
Så hvordan virker AdBlue så egentlig?
Jo, AdBlue sprøjtes ind i udstødningssystemet, før udstødningsgasserne strømmer gennem SCR-katalysatoren. I katalysatoren omdanner AdBlue de skadelige nitrogenoxider til uskadeligt kvælstof (nitrogen) og vanddamp, som derefter frigives. Uden SCR-katalysatoren udsender dieselmotorer høje niveauer af nitrogenoxider til luften, hvilket har negative sundhedseffekter på os mennesker og bidrager til overgødskning og forsuring af vores miljø.
Påfyldning af AdBlue®
AdBlue er i sig selv et produkt, der er let at bruge. Det er dog vigtigt, at det bruges korrekt, da det bruges sammen med en SCR-katalysator, der er følsom over for forurenende stoffer. Derfor er det vigtigt, at du aldrig tilsætter ekstra vand til din AdBlue-opløsning, da det kan beskadige SCR-katalysatoren. Når AdBlue-beholderen nærmer sig at være tom, og en advarselslampe tændes, skal du påfylde ny væske så hurtigt som muligt. Kørsel med en tom AdBlue-beholder kan beskadige dit motorsystem.
OBS! AdBlue er ikke en brændstoftilsætning. Den skal fyldes i en separat beholder i bilen.
Vigtigt at huske på med AdBlue
- Hæld altid AdBlue i den mærkede AdBlue-beholder.
- Sørg for, at der aldrig kommer diesel i AdBlue-beholderen, og at den altid er tæt og intakt.
- Brug AdBlue-udstyr, når du påfylder AdBlue, og hold det fri for snavs.
- Brug AdBlue eller demineraliseret vand til at rense dit AdBlue-udstyr.
- Bland aldrig AdBlue med andre væsker.
- Hvis du spilder AdBlue, skal du skylle grundigt med vand.
- Beskyt AdBlue mod direkte sollys, temperaturer over 30 ˚C og temperaturer under -11 ˚C.
- Hvis din AdBlue overophedes, skal du sprøjte koldt vand på den forseglede beholder
- Hvis din AdBlue fryser, kan du forsigtigt opvarme den lukkede beholder og tø væsken op. AdBlue kan bruges igen, når det er optøet.