Alt du skal vide om at skifte hjul på bilen

At skifte hjul på bilen er en helt essentiel del af at være bilejer. Det er nemlig en opgave, du ikke slipper udenom, hvis du har en bil med slidte, ødelagte eller for gamle dæk. Og ikke mindst når sæsonen skifter mellem vinter og sommer.

Her på siden har vi lavet din ultimative guide til at skifte hjul på bilen. Du kan blive klogere på, hvornår det er tid til at gå i gang, og du kan også finde en liste med alt det værktøj, du har brug for til opgaven. Og så har vi selvfølgelig også lavet en trin-for-trin-guide til, hvordan du laver et vellykket hjulskifte. 

Hvornår er det tid til at skifte hjul på bilen? 

At skifte hjul på din bil er ikke bare en praktisk nødvendighed. Det er også en vigtig del af din og andres sikkerhed på landevejene. Det er nemlig afgørende, at dine dæk altid er i god stand og passer til kørselsforholdene. Faktisk er der flere situationer, hvor det er nødvendigt med et hjulskifte: 

  • Sæsonen skifter: En af de mest almindelige grunde til at skifte hjul er, at sæsonen skifter. Når vi går fra sommer til vinter eller omvendt, så er det vigtigt, at du skifter til fire nye hjul. Det er nemlig med til at sikre, at dækkene på dine hjul passer til kørselsforholdene. Se, hvordan du selv skifter til sommerdæk her, og bliv klogere på, hvordan du gør bilen vinterklar her.
  • Slidte dæk: Udover sæsonskiftet så bør du også skifte hjul på din bil, når dækkene er ved at være slidte. Dækkenes slidbane er afgørende for bilens vejgreb og bremseevne, og hvis slidbanen er slidt op, så kan det påvirke bilens evne til at bremse. 
  • Gamle dæk: Du bør også tænke på dækkets alder.  Regler og retningslinier for alder på dæk er de samme, uanset om der tales om vinterdæk, sommerdæk eller helårsdæk. Og hvis du er i tvivl om, hvor gamle dine dæk er, så kan du finde frem til det på dækkets sidevæg. Bilproducenter kan anbefale et andet tidsrum, og det er derfor vigtigt at overholde denne anbefaling. Hvis du har spørgsmål omkring dine dæk generelt, kan du henvende dig til din lokale dækspecialist/værksted.  
  • Punkteret dæk: En af de mest akutte situationer, hvor det er nødvendigt at skifte hjul på bilen, opstår, når dækket punkterer. Her er det sjældent en mulighed at reparere eller lappe dækket, og i stedet er det vigtigt at skifte det punkterede hjul hurtigst muligt – både for din og andres sikkerhed i trafikken. Husk derfor altid at have et reservehjul i bilen, så du er forberedt, hvis uheldet skulle være ude. 

Der er altså flere situationer, hvor det er nødvendigt at skifte hjul på din bil – eksempelvis hvis du er ved at forberede din bil til en helt ny sæson eller har en bil med slidte, punkterede eller for gamle dæk. 

Hav styr på forberedelserne, inden du skifter hjul på bilen 

Inden du får alvor går i gang med at skifte hjulene på din bil, så er det vigtigt, at du er godt forberedt, for sikkerheden kommer trods alt først. Vi har samlet vores bedste tips til, hvad du skal have helt styr på, inden du giver dig i kast med opgaven: 

  1. Sørg for, at du har styr på værktøjet: Når du skal skifte hjulene på din bil, så er det vigtigt, at du har det rette værktøj klar. Det inkluderer blandt andet en donkraft, et dækjern og en momentnøgle. Vi har samlet et overblik over alt det nødvendige udstyr nedenfor. 
  2. Find løftepunkterne til donkraften: Inden du går i gang med opgaven, kan du med fordel finde frem til bilens løftepunkter til donkraften. Hvis du er i tvivl om, hvor de er, så finder du dem i bilens instruktionsbog. Det er vigtigt, at du følger anvisningerne nøje. 
  3. Tjek, at de nye hjul er i orden: Det er også vigtigt, at du tjekker op på, om hjulene og dækkene er i orden. Det gælder både dæktryk, slidbanens dybde og dækkets alder. 

 
At skifte hjul på bilen er ikke noget, du klarer med venstre hånd. Derfor er det vigtigt, at du forbereder dig grundigt, inden du går i gang med opgaven.

92269

Værktøj til at skifte hjul på bilen 

Hvis du har valgt at kaste dig over at skifte hjul på bilen selv, så er det vigtigt, at du ligger inde med det rette udstyr til hjulskiftet. Vi har samlet en oversigt over, hvad der er nødvendigt at have lige ved hånden: 

  • Knæpuder eller arbejdsmåtte: Når du skal skifte hjul, så kan du hurtigt komme til at tilbringe en hel del tid på knæene. Knæpuder kan derfor hjælpe med at gøre arbejdet en smule mere komfortabelt for dig. Se alle vores knæbeskyttere her. Det samme kan en arbejdsmåtte
  • Arbejdslampe: Det er også en god idé at anskaffe dig en arbejdslampe – især hvis du skifter dæk i dårligt belyste områder. 
  • Donkraft: En donkraft er et vigtigt værktøj, når du skal skifte hjul på bilen. Donkraftens opgave er nemlig at hjælpe dig med at løfte bilen op, så du nemt kan få hjulet af og på.  
  • Hjulnøgle: Du har også brug for en såkaldt hjulnøgle til at løsne boltene, der holder hjulet på plads. Hvis din bil har et reservehjul liggende i bagagerummet, så finder du i nogle tilfælde også en donkraft og en hjulnøgle i rummet. Ellers kan du finde alt vores hjulværktøj her
  • Momentnøgle: Når du skal stramme boltene igen, så er det vigtigt, at du bruger en momentnøgle for at sikre, at boltene er strammet korrekt. Nøglen følger aldrig med et bilkøb, og du står derfor selv for at anskaffe dig en.  
  • Dæktryksmåler: Efter du har skiftet dæk, så kan det være en god idé at tjekke dæktrykket. Og det kan du gøre med en dæktryksmåler. Du kan også vælge at måle dit dæktryk på den nærmeste tankstation i stedet for.  
  • Mønsterdybdemåler: Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dækkene på dine hjul er for slidte, så kan du bruge en mønsterdybdemåler til at tjekke dybden. 

Som du kan se, så er der altså en liste af værktøj, du skal have klar ved hånden, når du går i gang med at skifte hjul derhjemme. Med det rigtige værktøj er du godt på vej til selv at kunne skifte hjul på bilen. Find alt det nødvendige udstyr til dit hjulskifte her

Husk også en vigtig detalje – den rigtige kompressor, hvis du skifter hjul ved hjælp af trykluft. 

Sådan skifter du hjul på bilen i ni enkle trin 

Uanset hvad årsagen er til, at din bil trænger til et hjulskifte, så er det muligt selv at klare det derhjemme. Vi har samlet en trin-for-trin-guide til dig, der gør det nemt for dig at komme i gang med opgaven.  

Trin 1: Før du starter med at skifte dæk på bilen, så er det vigtigt med det rette underlag, så sæt bilen på et fast og plant underlag. Det er nemlig her, du skal placere donkraften, og det er derfor afgørende, at underlaget er stabilt. Sæt i gear, og træk håndbremsen, så bilen ikke triller.

Tip: Brug en arbejdsmåtte eller knæpuder, når du skal i gang med de næste trin. Det gør nemlig arbejdet en smule mere behageligt for dine knæ. 

Trin 2: Det første du skal gøre, inden du hejser bilen op, er at løsne alle bolte på hjulet, du skal skifte. Fordelen ved det er, at hjulet ikke kan rotere, da det stadig er i kontakt med jorden. Det er en god idé at bruge en hjulnøgle eller krydsnøgle til dette trin.  

Tip: Hvis du trækker teleskophåndtaget ud på hjulmøtrikspænderen, så får du mere kraft, og det bliver lettere for dig at løsne boltene.   

Trin 3: Så er det tid til at bruge donkraften. Start med at placere den tæt på det hjul, du skal skifte. I bilens instruktionsbog kan du finde ud af, hvor du helt præcist skal placere donkraften, hvis du er i tvivl om det. Når du har fundet det rette sted, så løft bilen forsigtigt op, så hjulets underkant er fri fra jorden. 

Trin 4: For en sikkerheds skyld anbefaler vi, at du placerer en justérbar buk, som kan håndtere bilens vægt, hvis donkraften ikke kan holde vægten oppe. Du skal placere bukken mellem donkraften og dækket. Forhøj derefter bukken så tæt på bilens tærskelkant som muligt, og sikr positionen med låsebeslaget.  

92271

Trin 5: Nu er det tid til at løsne boltene, og det skal du bruge hjulnøglen til. Tag hjulet af, når du har fjernet alle boltene. Hvis hjulet er svært at få af, så kan det hjælpe at banke lidt rundt på dækket. Det kan nemlig løsne det.  

Tip: For at gøre det lettere at skrue kan du investere i en hjulmøtrikspænder. Vær opmærksom på, at du også behøver en kabeltromle til den, medmindre du har valgt en batteridrevet akku-slagnøgle. 

Trin 6: Næste trin er at rengøre hjulnavet med en fælgbørste. Så hænger du det nye hjul på. Her er det vigtigt at se, om boltmønstret passer. Derefter skruer du boltene i med hånden eller anvender toppen af hjulmøtrikspænderen. Alternativt kan du bruge en momentnøgle. 

Trin 7: Nu har du skiftet det første hjul, og derfor er det tid til, at du sænker bilen ned igen. Start med at hæve donkraften og fjern derefter bukken. Derefter begynder du forsigtigt at sænke bilen ned med donkraften. 

Trin 8: Når bilen igen står på jorden med alle fire hjul, så skal du spænde boltene med det rette moment ved hjælp af en momentnøgle med en hjulmøtriktop. Spænd hver bolt med slagnøglen/møtrikspænderen, og spænd næste bolt i mønstret af en stjerne for at få det bedste og mest sikre resultat. Tjek tilspændingsmomentet med bilens instruktionsbog eller hos bilproducenten.

Tip: For at det skal være lettere ved næste hjulskifte, så anbefaler vi, at du benytter et dækmærkesæt. Det kan nemlig afmærke, hvor det aftagne hjul har siddet på bilen, og det er med til at sikre, at du placerer det med den rigtige rotationsretning ved næste montering. Find det blandt vores dækpleje her

Trin 9: Hvis du bare skal skifte et enkelt hjul, så er du nu færdig med opgaven. Og hvis du har behov for flere hjulskifte, så er det nu tid til at gentage processen med de øvrige hjul. Husk, at du altid skal efterspænde boltene, når din bil har kørt cirka 50 kilometer efter hjulskiftet. 

92268

Sådan opbevarer du hjulene bedst muligt 

Det er altid en god idé at have et reservehjul liggende i bagagerummet, hvis du skulle punktere, mens du er på farten. Når du skifter dæk mellem sæsonerne, så er det også vigtigt at opbevare de dæk, du ikke bruger, på den rigtige måde. 

Inden det er tid til at opbevare hjulene, så er det en god idé at pudse og rengøre dem. Rengør derfor hjulene med fælgrengøring og affedtningsmiddel. Det er en god idé at afslutte med en fælgvoks og dækglans.  

Når du skal opbevare dem, så er det vigtigt, at du opbevarer hjulene tørt, køligt og mørkt. Sollys kan nemlig få gummiet i dækkene til at ældes hurtigere. Du skal også sørge for, at dækkene ikke er i kontakt med olie eller benzin, da det kan beskadige gummiet.  

Undgå de fem mest almindelige fejl ved hjulskifte 

For at undgå at der sniger sig fejl ind, når du går i gang med at skifte hjul derhjemme, så giver vi dig et overblik over de mest almindelige fejl. Du får også et par tips til, hvordan du viger uden om dem. 

  1. Forkert placering af donkraften: En af de mest almindelige fejl er, at mange placerer donkraften forkert. Faktisk kan det skade bilens karosseri og i værste fald medføre, at bilen tipper. Det er derfor vigtigt at sørge for at placere donkraften på bilens specifikke løftepunkter. Dem finder du i instruktionsbogen. 
  2. For lavt eller for højt dæktryk: Når hjulet har et forkert dæktryk, så kan det påvirke bilens køreevne, og det er derfor vigtigt, at du altid tjekker op på dæktrykket, når du har skiftet hjul.  
  3. Stramning af hjulboltene: Husk altid at stramme hjulboltene korrekt – hverken for lidt eller for meget. Hvis de er for løse, så kan hjulet nemlig falde af, mens for stramme bolte kan beskadige boltene. Og her kommer momentnøglen ind i billedet. 
  4. Forkert montering af dækket: Nogle dæk har en rotationsretning, som du skal være opmærksom på at følge. Hvis du monterer dækket forkert, kan det altså påvirke bilens ydeevne. Tjek derfor altid, om dækket har angivet en rotationsretning. 
  5. Dæktilstand: Den sidste almindelige fejl er, at mange glemmer at tjekke dækkets tilstand inden montering. Og det kan være farligt at køre med for slidte dæk, så derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på det. 

Det kan for mange være en udfordrende opgave at skifte hjul, men hvis du er opmærksom på de fem mest almindelige fejl, så er du godt på vej.

Relaterede artikler

Trailer reservedele og trailer tilbehør – skift enkle trailerdele selv

Trailer reservedele og trailer tilbehør – skift enkle trailerdele selv

En trailer skal være sikker at køre med, og det er også nødvendigt at vedligeholde traileren.

Bruger du AdBlue® i din dieselbil?

Bruger du AdBlue® i din dieselbil?

Ejer du et moderne køretøj med dieselmotor? Så skal du fortsætte med at læse om vores AdBlue!

Hvilket autoværktøj behøver jeg?

Hvilket autoværktøj behøver jeg?

Uanset hvilken interesse du har for bilværktøj, så findes der nogle bilværktøjer som altid er gode at have i garagen, og som man ofte har brug for. Se hvilke.