Biltema lancerer omfattende bæredygtighedsstrategi

Biltema lancerer omfattende bæredygtighedsstrategi

Varehuskæden Biltema præsenterer for første gang en strategi for bæredygtighed. Det stiller store krav til alt fra producenter og leverandører til varetransport og byggeri af varehuse.

Varehuskæden Biltema har gennem længere tid arbejdet målrettet med miljøvenlige tiltag, og nu lancerer detailgiganten en omfattende bæredygtighedsstrategi med en lang række konkrete tiltag til gavn for klimaet. Ifølge lederen af projektet Adelina Voci, der er Vice-VD i Biltema Sverige, er det et win-win projekt:

Ofte ses bæredygtige tiltag som noget, der koster penge og skal prioriteres på bekostning af overskud, men i vores optik gavner det alle parter. Når vi gør os umage, kan vi finde gode bæredygtige og rentable løsninger, som også er med til at sikre, at vores kunder har lyst til at handle hos os om ti år.

Synligt for kunderne

For fremtiden vil kunderne kunne se – via symboler på varen - om der er tænkt miljø og bæredygtighed ind i det produkt, de har tænkt sig at købe. Og som en del af strategien vil sortimentet løbende blive udvidet, så kunderne vil få nemmere ved at reparere i stedet for at købe nyt.

Klimaet og varetransport

Biltema har længe arbejdet med klimaoptimering af de mange varetransporter, og satser nu stort på jernbanetransport.

- Vi startede med forsøg i Norge tilbage i 2017, og vi leverer nu med tog til halvdelen af alle varehuse i Norge. Hver uge bliver varer, der normalt fylder 80 lastvognstræk, i stedet fragtet med tog, og CO2 besparelsen er beregnet til lige i underkanten af 90%. Til lange transporter er transportpallerne nu af genanvendeligt pap, så vi undgår returtransport af tomme paller – det giver også lavere CO2-emissioner, siger Adelina Voci.

Krav til leverandørerne

Som minimum skal alle Biltemas leverandører og producenter leve op til sociale rettigheder som minimumslønninger, maksimale arbejdstider og de sikkerhedsstandarder, der findes i det pågældende land. Tillige er der store ambitioner om at få leverandørerne til at bruge vedvarende energi i al produktion for at reducere udledning af drivhusgasser.

Vi har indflydelse nok til, at vi kan gøre en forskel, og hvis en leverandør ikke kan påvirkes, så vælger vi en anden, slutter Adelina Voci.

Læs mere om Biltemas bæredygtighedsstrategi her.

60626

Adeline Voci - Vice-VD Biltema Sverige, står i spidsen for den omfattende bæredygtighedsstrategi.

60627

Lager - Plastaffald fra Biltemas store varelager i Halmstad bliver sendt til genbrug hos en lokal virksomhed.

60628

Kræftforskning - Biltema Foundation er en del af bæredygtighedsstrategien, og bidrager med store donationer til bl.a. kræftforskning og uddannelse.

 

60629

Miljøvenlig emballage - Nye miljøvenlige emballager vil med tiden blive mere og mere almindelige i varehusene.

60630

Reparér - Reparér i stedet for at købe nyt, er Biltemas miljøvenlige budskab i den nye rapport.

 

 

Biltema er en af Nordens største kæder af detailforretninger med mere end 150 varehuse i norden. I dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, cykler og elcykler, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk