Detailkæde sparer 29% på elforbruget ved at tænke som almindelige forbrugere
Hvis du for nyligt har været i Biltema, har du måske undret dig over, at noget af lyset var slukket, og at sodavandsflaskerne ved kassen ikke længere var på køl. Det er der en god grund til. Detailkæden Biltema har stort fokus på at spare på strømmen i en tid, hvor priserne er på himmelflugt, og har derfor indført en del energibesparende tiltag.
Seneste opgørelse viser, at detailkæden er lykkedes med at reducere elforbruget med mere end 21 procent i september. De seneste 14 dage er reduktionen 29% sammenholdt med 2021, fortæller Biltemas danske direktør Jacob Borring Møller:
- Det er vi rigtig stolte af, selv om vi jo egentlig bare gør det samme i varehusene, som vi alle gør derhjemme i denne tid: Tænker meget over, hvad vi bruger strøm til. Øvelsen er utrolig sund, og både kunder og ansatte har taget rigtig godt imod det. Faktisk er det langt fra alle kunder, der har opdaget det. Men det har vores ansatte, og de sender mig løbende gode ideer til, hvordan vi yderligere kan reducere vores forbrug, siger han.
Udover at slukke for køleskabe og dele af lyset i varehusene, har alle Biltemas varehuse skiftet eller er i gang med at skifte til LED.
- Vores nu 16 varehuse er typisk omkring 6000 m2 og bruger derfor også langt mere strøm end et parcelhus. Når vi befinder os i en situation, hvor der måske kan opstå mangel på strøm, har vi derfor også et samfundsansvar for at gå foran og nedbringe forbruget. Selvfølgelig er der også et økonomisk aspekt i det. Når elpriserne stiger, som de gør i øjeblikket, betyder en besparelse også, at vi kan begrænse de prisstigninger, der rammer forbrugerne, siger Jacob Borring Møller.
Egen energikilde
Biltema har i øvrigt et klart mål om at være selvforsynende med energi i løbet af få år. Allerede i 2017 søsatte Biltema derfor et pilotprojekt i Danmark, hvorefter alle nye varehuse blev bygget med solceller på taget. I august meldte detailkæden ud, at den tager hul på at installere solceller på alle dens ejendomme i de fire nordiske lande - den største miljøinvestering i koncernens historie - i alt godt 1 million kvadratmeter solceller.
Når Biltema er færdig med at installere alle solcellerne, forventer koncernen, at den udover at kunne forsyne egne varehuse og lagre, også kan sælge deres overskud i sommermånederne, og dermed bidrage til mere vedvarende energi på markedet.